• MBech@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    25 days ago

    Nu spørger jeg, som tidligere ejer af en dyr skrotbunke, hvorfor kommer sådan noget her først nu? Hvorfor har det her ikke været en ting for forbrændingsbiler, så man kunne se hvilke fejlkoder og andet en motor har haft. Det ville da have været genialt hvis man kunne slå en brugt bil op, og se at for 1 uge siden begyndte motorlampen at lyse. Men næ nej, det har altid skullet gemmes væk bag dyre computere og fejlkoder man skal være mekaniker for at gennemskue.

    Jeg synes det er et skide godt initiativ, jeg forstår bare ikke hvorfor det først er nu det bliver bragt på banen. Teknologien har været her længe.

    • RKL@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      25 days ago

      Som nuværende ejer af en skrotbunke som jeg selv reparerer på. Hvordan skulle sådan noget nogensinde kunne holdes ajour hvis man selv reparerer på sine ting? Jeg frygter lidt at vi ser ind i en verden hvor ingen almindelige mennesker kan noget som helst fordi alt bliver låst bag sådan nogle krav om dokumentation på alting, og der kun er os ejere til at betale hele gildet hos dyre autoriserede forhandlere.

      • MBech@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        25 days ago

        Jeg synes ikke det er for meget at forlange at ting som motorfejl eller sikkerhedsproblemer skal indrapporteres på en måde. Jeg er enig i at almindelige mennesker skal kunne håndtere visse ting på sin egen bil, men det er nu engang en flere ton tung dødsmaskine. Ligesom vi sætter krav til uddannelse når noget skal repareres eller udskiftes på et HPFI relæ, synes jeg kun det er fornuftigt at sætte krav til uddannelse ved visse ting vedrørende biler.

        • CarstenBoll@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          24 days ago

          Det kræver også fejlkoder man kan stole på, en af mine biler viste weird fejlkoder hver gang det var fugtigt vejr men der var ikke noget galt, det var falsk alarm hver gang.